Onderwerp | Definitie sociale media |
Opdracht |
1. Het begrip 'social media' kent veel definities. Ga op het web op zoek naar een alternatieve definitie voor sociale media. In welke mate verschilt deze definitie van bovenstaande definities? Noteer: A. Alternatieve definitie sociale media (+ bron vermelden) B. In welke mate verschillend van bovenstaande definities? 2. Verklaar de link tussen sociale media en Web 2.0. Waarin verschillen beide termen? 3. Wat bedoelt men met User Generated Content (UGC)? Verklaar en geef twee voorbeelden van UGC. |
1A.
Alternatieve definitie:
Online platformen zoals weblogs, fora, diensten als Twitter en Youtube, sociale netwerken als Linkedin, Facebook en Hyves, enz., met als kenmerk dat de gebruikers zelf de inhoud verzorgen, met geen of nauwelijks tussenkomst van een professionele redactie
Definitie:
Online platformen zoals weblogs, fora, diensten als Twitter en Youtube, sociale netwerken als Linkedin, Facebook en Hyves, enz., met als kenmerk dat de gebruikers zelf de inhoud verzorgen, met geen of nauwelijks tussenkomst van een professionele redactie.
1B.
Verschillen |
Gelijkenis |
Gebruikers verzorgen inhoud zelf |
Online platform |
|
Zonder tussenkomst professionele redactie |
(Bron: https://thesaurus.politieacademie.nl/Thesaurus/Term/9491)
2.
Na wat opzoekingswerk kwam ik erachter dat het lastig is om een onderscheid tussen Web 2.0 en sociale media te maken aangezien Web 2.0 dezelfde platformen als sociale media platformen hebben. Toch zijn het verschillende termen:
Web 2.0 is de hernieuwde aandacht voor de bruikbaarheid en onderliggende techniek van webdiensten.
Sociale media bestonden reeds voor deze ontwikkeling kwam en Web 2.0 is een ontwikkeling die het gebruik en groei van sociale media vereenvoudigd.
(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Social_media)
3.
User-generated content (vertaald: door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een al dan niet professionele gebruiker aan een onlinemedium. Dit is in tegenstelling tot de traditionele manier, waar professionele mensen in dienst van een mediabedrijf de inhoud van een medium produceren.
Voorbeelden
Foto's, video's, audio-opnames, recensies, weblogs, recepten,...
(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/User-generated_conten)
'© 2012, Jasper DeBoel, Bachelor in office management, Arteveldehogeschool Gent'.