Onderwerp | Beoordeling zakelijke blog: http//blog.telenet.be |
Opdracht |
Laat een kritische analyse los op de zakelijke blog van Telenet. Zijn alle stappen van het stappenplan goed doorlopen? Geef per stap telkens een stukje commentaar. A. Oké of niet oké? Niet te beoordelen? Hoe onderzocht? B. Eventueel: Te ondernemen actie? |
STAP 1: BEPAAL JE DOEL EN MEET DE RESULTATEN
A. Oké
Ze hebben een duidelijk doel met deze blog op gebied van relatiebeheer en reputatie. Zo is dit forum ontwikkelt om nieuwtjes, opiniestukken, initiatieven, faits divers, bedrijfscultuur en de mening van de blogger te ontdekken. Langs de andere kant doen ze ook aan een stukje sales door een link te plaatsen naar hun producten.
B. Niet van toepassing
STAP 2: MAAK EEN PLANNING
A. Oké
Aan de frequentie van de blog te zien (pakweg om de drie dagen een post) is deze blog weldegelijk onderhouden. Waarschijnlijk is deze blog onderhouden door iemand die hiervoor persoonlijk is ingehuurd aangezien een blog zeer tijdrovend is. Telenet zal hiervoor een duidelijk planning hebben opgesteld wanneer de artikels worden geschreven (al dan niet onmiddellijk gepubliceerd). Natuurlijk is dit slim gezien van Telenet, aangezien dit op lange termijn zeer winstgevend is voor hun bedrijf om er interactie te kweken met de doelgroep.
B. Niet van toepassing
STAP 3: ZORG VOOR DE JUIST CONTENT
A. Oké
Telenet beschikt over kwalitatieve en unieke info maar maakt een duidelijk onderscheid tussen hun verschillende subjecten. Dit is duidelijk in de kolom rechts, hier kan je een keuze maken voor de onderwerpen al gelang naar jouw interesses: internet, mobiel, PRIME, Sporting Telenet, Telenet for Business, Telnet Foundation, Telenet News en televisie.
Naast hun formele informatie, maken ze ook plaats voor hun informele informatie om zo een goede reputatie op te bouwen met de klantengroep.
Ze tonen dat ze enkele telenetcenters in de bloemetjes hebben gezet, wat dan weer zorgt voor appreciatie bij de klanten.
Bij telenet hebben ze duidelijk al hun informatie geinventariseerd en geslecteerd naar de doelgroep. Ook dit punt is dus volledig in orde.
B. Niet van toepassing
STAP 4: LET OP LOOK AND FEEL
A. Oké
Het is duidelijk dat deze blog tot de organisatie telenet behoort. Zo is het adres blog.telenet.be, wat een duidelijk onderscheid maakt van de particulierensite www.telenet.be. Het lettertype is duidelijk leesbaar en de topics zijn duidelijk in verschillende compartimenten opgebouwd.
Naast de verrijkende tekst, is er een interessante mix van afbeeldingen die de aandacht bij de essentie houden.
De site is ook opgebouwd met de huiskleuren van Telenet (geel en rood) wat zorgt voor een duidelijke link met het bedrijf.
B. Niet van toepassing
STAP 5: PROMOTIE VAN DE BLOG
A. Niet oké/oké
Persoonlijk wist ik voor deze opdracht niet van het bestaan af van de blog van Telenet. Toen ik navraag deed bij mij vrienden wisten zij ook niet van dit bestaan af. Enerzijds snap ik de redenering van Telenet om zich vooral toe te spitsen op het doelgroep van de 25 - ... jaar (dit gebeurt dan voornamelijk door Twitter) maar ik zie hierin toch een gemiste kans.
B. Pak nu een zoon van een vader die dolgraag digitale televisie wil voor live naar zijn voetbalmatchen te kijken van zijn favoriete ploeg, maar de vader is echt een leek in technologie. Is het dan niet aan de zoon om zijn vader te overtuigen van de toekomst inzake televisie-experience? Moest een jonger segment beter op de hoogte (natuurlijk op gepaste wijze) worden gebracht van de huidige promotie, zouden zij dit kunnen reflecteren naar het huidige segment.
STAP 6: SPREEK DOELGROEP AAN
A. Niet oké/Oké
Oké:
" Vragen over onze diensten, je abonnement of je aanrekening? Surf naar Klantenservice en ontdek een bron aan informatie. De telenet-persberichten vind je op onze corporate website "
Ze geven zeker een oplossing voor vragen aan problemen.
Niet oké:
Ze schrijven hun blog niet alsof ze spreken tegen hun ideale klant, de blog is speels maar in mijn ogen te formeel.
B. Blog schrijven alsof er gesproken wordt tegen hun ideale klant.
STAP 7: NODIG ANDEREN UIT OM TE SCHRIJVEN
A. Oké
Naast berichten gepost door de redactie zie ik ook geregeld volwaardige namen opduiken, wat betekent dat ze af en toe influencers het woord laten.
B. Niet van toepassing
STAP 8: LET OP TIMING
A. Niet te beoordelen
Telenet post om de drietal dagen een post op hun blog, wat niet echt enorm veel is, maar toch door de beugel kan. Over het tijdstip van publicatie kan ik weinig achterhalen. Zo is het algemeen bekend dat posts in de ochtend zorgen voor meer links naar de website of publicaties in het weekend meer reacties uitlokken.
B.Misschien is dit wel een werkpunt van Telenet waardoor ze meer bezoekers hebben op de blog, wat automatisch in verbinding staat met meer leads.
STAP 9: VOEG ZOEKWOORDEN TOE
A. Niet te beoordelen
Mijn kennis inzake blog is niet nog niet hoogstaand genoeg om de juiste trefwoorden uit een blog te halen.
B. Niet van toepassing
STAP 10: Call 2 Action!
A. Oké
Via hyperlinks maakt Telenet duidelijk welke stappen de bezoekers kunnen nemen na het lezen van een artikel. Zo zetten ze de bezoeker aan om over te gaan tot actie en niet bij de pakken te blijven zitten.
B. Niet van toepassing
© 2012, Jasper DeBoel, Bachelor in Office Management, Arteveldehogeschool Gent